lauantai 19. syyskuuta 2015

19915

Säntillinen hevosenhuoltaminen on minulle itsestäänselvyys. Ystävän hyvinvointi on kaiken lähtökohta. Lisäksi ajattelen, että huolellisella hoitamisella hevosia on mahdollista treenata laadukkaammin. Laadukkaammat treenit taas mahdollistavat paremmat kilpailusuoritukset.
Edellinen on vain pohjustusta tulevien ajatusten ymmärtämiselle. Tänään on ollut ihana rauhallinen lauantai. Olen saanut puuhailla omaan tahtiin mitä haluan. Olen ratsastanut molemmilla pienillä suomenhevosillani. Päivän oivallus ponnahti tietoisuuteeni harjaillessani Moona treenien jälkeen. Olin jo tehnyt kaikki normaalit ratsastuksen jälkeiset huoltotoimenpiteet venyttelystä varusteiden puhdistukseen. Uskonnolisten rituaalien täsmällisyyttä muistuttavan huoltomantrani jälkeen jäin harjailemaan levollisesti nuokkuvaa hevostani. Ylimääräinen harjaaminen on kaiken järkevän, tarpeellisen tai hyödyllisen ulkopuolella. Huomasin harjailleeni Moona liki puolituntia vain siksi, että tämä päämäärätön puuhastelu oli minusta ihanaa. 
Kuinka minä rakastankaan näitä hevosia? Rakastan kuin 7-vuotias heppahullu Viivi, vaikka vuosia ja kokemuksia on välissä enemmän kuin jaksan muistaa.
Kuva: Heidi Halttunen

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos, jättämäsi jälki ilahduttaa meitä kovasti!