keskiviikko 15. lokakuuta 2014

151014


Minä en usko sängyn alla asuviin mörköihin. Toinen juttu ovat ne, jotka ovat majoittuneet ihmisten mieliin. Aivoihin pesiytynyt mörkö ei vaihda residenssiään, vaikka sille huutaisi kitarisat valkoisena ET OLE TODELLINEN ET OLE TODELLINEN ET OLE TODELLINEN! Pelot ovat todellisia, vaikka kanssaeläjät eivät niitä näkisikään.
Kohtasin tänään pelkoa. Pelko ei ollut omani, vaan toisen ja siksi minulle erityisen haasteellinen pala purtavaksi. Olen perusluonteeltani kohtuullisen arka ja olen elämäni aikana kohdannut useamman kerran opettajia ja valmentajia, jotka ovat vähättelemällä pelkoni todellisuutta aiheuttaneet ahdistusta ja pahaa oloa. Koska minä olen itkenyt pelon jumiuttamin aivoin, tiedän, että pelkäävä ei pysty maksimaaliseen suoritukseen. Pelko on neliraajahalvaus ja aivojen ylikuormitustila yhtä aikaa. Pelkäävä ei opi. Pelkäävää on turha opettaa.
Minä haluan olla opettaja ja valmentaja, jonka tunneilla saa ja pitää sanoa minä en uskalla. Haluaisin olla niin luotettava, että minulle voi sanoa nekin asiat, joita ei halua sanoa. En tietenkään toivo, että toimintani takia oppilaitteni luottamus heidän omiin kykyihinsä horjuu. Joskus kuitenkin asiat eivät mene niin kuin on suunniteltu ja niissä tilanteissa haluaisin olla siinä määrin luotettava, ettei pelkoa tarvitse häpeillä. Uskon, että pelot on voitettavissa avoimuudella ja puhumalla, ei peittelemällä ja vähättelemällä.
Tänään yhtä pientä ratsastajaa pelotti. Kysyin pelottaako? Sain myöntävän vastauksen. Olin surullinen pelosta, mutta onnellinen ratsastajan rohkeudesta ja luottamuksesta minuun. Puhuimme pelosta ja sen syistä. Vedimme henkeä, rauhoituimme kaikki; minä, ratsastaja ja poni. Nuoren ratsastajan ei ollut pakko yrittää uudelleen, mutta hän halusi. Pääsimme lopettamaan onnistuneeseen harjoitukseen. Olin niin onnellinen niin itseni kuin ratsastajankin puolesta.
Minä en välitä siitä montako ruusuketta oppilaani saavat kilpailuista tai kilpailevatko he ylipäätään ollenkaan. Minä välitän siitä, että voisin auttaa heitä ymmärtämään hevosiaan paremmin ja sitä kautta nauttimaan elämästä hevostensa kanssa. 


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos, jättämäsi jälki ilahduttaa meitä kovasti!