tiistai 17. joulukuuta 2013

hittoako jostain kokeista?

Minä olen ollut se hiivatin hikari, joka lukee vielä kerran saadakseen kymppimiikan sijasta kympin.
Olen käyttänyt lukemattoman määrän tunteja stressaamiseen ja hysteeriseen lukemiseen.
Jälkikäteen kysyn miksi?
En ole koskaan haaveillut unelmien opiskelupaikasta, johon pääseminen vaatisi huippuarvosanoja.
Minua ei ole kotoa painostettu opiskelemaan.
En ole saanut erityispalkkioita tai kiitosta arvosanoista.
Olen lukenut hyvin paljon, en oppiaksi jotain uutta, vaan saadakseni hyvän arvosanan.

Nyt se tuntuu hullulle.
Jos tapaisin 10-vuotta nuoremman Viivin nyt, sanoisin: Elä hyvä tyttö stressaa koulusta niin paljon. Tee enemmän sitä, mikä on sinusta kivaa. Tee vähemmin sitä, mitä luulet sinulta vaadittavan. Kartuta elämänkokemuksia ja osaamistasi. Äläkä kerää arvosanoja. Älä hössötä koulusta. Ne ovat haaskattuja hetkiä jostain paremmasta.

Valmistaudun kenties 18-vuotisen opiskeluputkeni viimeiseen tenttiin ja luulen, että olen vaivannut aivojani tällä testillä vähemmän kuin yhdellekään aikaisemmalla. On ollut paljon merkityksellisempää muuta tekemistä. Enkä pode hitustakaan huonoa omaatuntoa.

2 kommenttia:

  1. Voi miten suloinen kuva ja totta joka sana:).

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Yksisarvinen aka Filly on viime jouluna pikkuveljeltä saatu joululahja. En tiennyt sitä ennen tarvitsevani yksisarvista :)

      Poista

Kiitos, jättämäsi jälki ilahduttaa meitä kovasti!