tiistai 22. tammikuuta 2013

Pituudesta (tai lyhyydestä)

Koulussa minulle esitettiin kysymys:
Kuinka pitkä sinä olet?
(Huomaa muoto kuinka pitkä, minulta EI kysytty kuinka lyhyt olen. Sanavalinnalla on olennainen merkitys mielikuvien luojana.)

Kehotin kysyjää arvaamaan varteni mitan.
Heitin kysyjälle vastapalloon kysymyksen:
Miksi kysyt?

Kysyttiin, koska kiinnosti.
Koska olet tuollainen pikkuihminen.

Erinäisten spekulaatioiden jälkeen kaikki tiesivät pituuteni.
Tultiin tulokseen, että alkuperäiset veikkaukset olivat menneet kymmenisen senttiä alakanttiin.
Tässä vaiheessa uteliasuudesta pakahtuville lukijoille kerrottakoon; olen 164 senttinen.

Minä en ole koskaan kokenut olevani erityisen lyhyt tai ainakaan, että lyhyyteni olisi ongelma.
Oikeastaan en ole ajatellut juurikaan koko asiaa.
Sen takia hieman hätkähdin sitä, että joku määritteli minut erityisesti pikkuihmiseksi.
(Tarkennettakoon vielä, että kysyjä ei todellakaan ollut mikään kaksimetrinen lentopalloilija.) 

Kaikkihan on tietenkin suhteellista.
Kyllä moniin verrattuna olen lyhyempi, mutta se ei minua hidasta.
Olen kiitollinen jokaisesta sentistäni enkä tarvitse niitä yhtään enempää.
Tietenkin hieman pidemmät missisääret olisivat kivat, mutta niin olisi jamaicalaispikajuoksijoiden pakarat tai Kiira Korven hymykin.
On ihan turha käyttää energiaa mahdottomien asioiden vatvomiseen.

Plussapallona pituus-lyhyys-keskustelulle: kuulin tänään metkan jutun radio Novan Pursiseuralta. Nyt on tehty tieteellinen tutkimus, että täydellinen mies on 14cm naistaan pitempi. Viiviä jäi vain mietityttämään: Päteekö sama vastapäivään? Eli onko miehelle täydellinen nainen 14cm tätä lyhyempi?




2 kommenttia:

  1. Niinpä niin! :)
    http://www.hs.fi/omaelama/artikkeli/Ihmisen+puolikas/1135254875588?fb_action_ids=326484427457790&fb_action_types=og.recommends&fb_ref=fb-recommend&fb_source=aggregation&fb_aggregation_id=288381481237582

    Ystävällisin terveisin,
    sen supersankaripoikaystäväkoiran omistaja

    VastaaPoista

Kiitos, jättämäsi jälki ilahduttaa meitä kovasti!