tiistai 8. tammikuuta 2013

menneisyyden haamuja

Ei ole helppoa eikä tärkeää palata menneisyyteen
ja repiä sen haavoja.
Ainoa puolustukseni on,
että sieltä saamani tieto auttaa minua
ymmärtämään paremmin nykyhetkeä.
Paulo Coelho; Alef
Yliopiston harjoittelukoululla, Norssilla, on helppo opettaa.
Siellä minulla ei ole menneisyyttä.
Voin olla kuka tahansa.
Siellä minun ei ole pakko kantaa repussani menneisyyttäni ellen välttämättä halua.
On äärimmäisen vapauttavaa toimia kyseisen hetken intuition mukaan ilman menneisyyden rajoituksia.

Sama rajattomuuden ja vapauden tunne on vaikea saavuttaa vanhalla omalla koulullani.
Olen toki sijaistanut usein koululla sen jälkeen kun painoin valkomustan lakin päähäni,
mutta silti joudun jokaikinen kerta ravistelemaan menneisyyden tomut niskoiltani astuessani koulun ovista.
Mikään muu paikka ei tuo minulle mieleen kamppailua elämästä ja kuolemasta kuin tuo koulu.
Opettajat ja käytännöt ovat muuttuneet paljon.
Oma statukseni on muuttunut oppilaasta sijaiseksi tai harjoittelijaksi.
Silti mielikuva lukioaikaiseen Viiviin ja niihin tuntemuksiin iskee kovin helposti aivoihini.

Teini-iän epävarmuus, anoreksian häpeä ja klonkkumainen ulkomuoto yrittävät tunkeutua aivoihini.
Minusta alkaa tuntua Viivi-18-vuotiaalle-lukiolaiselle.
Pelottavien ajatusten kohtaaminen on joskus terveellistä.
Mukavuusalueen ohitus ja omien ahdistusten katsominen silmästä silmään ovat ihmeellisen voimallisia asioita.
Vilkaisen itseäni peiliin; minua ei katsotakaan takaisin tyhjin ja surullisin, sairauden riuduttumin silmin.
Se että olen ollut eilen jotain ei tarkoita sitä, että minun tarvitsee olla samaa tänään.
Kiitos ja kumarrus voin nauraa tänään oppilaiden kanssa tutussa liikuntasalissa musiikin pauhatessa ja antaa nämä hetket itsestäni noille huikeille tyypeille.
Toivon todella, että heistä jokainen pystyisi näkemään oman ainutlaatuisen upeutensa ja arvokkuutensa aikaisemmin kuin minä näin omani.


4 kommenttia:

  1. Totta joka sana- osaat kyllä kirjoittaa todella innostavasti ja ihanan aidosti:).

    VastaaPoista
  2. Kiitos kiitos kiitos nera! Pohdin pitkään uskallanko/haluanko kirjoittaa julkisesti näin henkilökohtaisista tunteista ja asioista, mutta tällaiset kommentit rohkaisevat <3

    VastaaPoista
  3. Sun liikuntatunnit on parhautta ! (: Sun pitäs pitää niitä useemmi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi kiitos Noora! Miusta liikkatuntien pitäminen on kovin mukavaa, kiva että ne on teistäkin kivoja :)

      Poista

Kiitos, jättämäsi jälki ilahduttaa meitä kovasti!