lauantai 12. toukokuuta 2012

Äitille


Ei ihmisiä palele, jos vain sydän on lämmin ja tykyttää niin kuin sen pitää.
Peppi Pitkätossu

Minun äitini on ihminen, joka hytisee kylmissään ihan älyttömän harvoin.
Ymmärtänette nyt, miksi siteerasin näin alkuun sankariani Peppi Lotta Sikuriina Rulla Katriina Efraimin tytär Pitkätossua.
Tiedän, että äiti lukee blogiani.
Ja joo luulen, että tätä lukee joku muukin, sillä olen ainakin uskotellut itselleni, että äiti ei ehdi käydä stekkailemassa tätä sivua yli sataa kertaa paivässä.
Tai jos näin on, niin voi luoja siunatkoon, kuka niitä Rautjärven kunnan liikuntapalveluja sitten hoitaa…
Diipa daapat sikseen ja asiaan, sillä tänään minulla oikeasti on asiaa.
Minä askartelen äitienpäiväkorttiani juuri nyt tässä näin kirjoittaessani.
Tämä on äiti siulle.
Kirjoittaminen on se mikä minulta sujuu helpoiten, siksi en
A. laula, 
B. tanssi tai 
C. maalaa sinulle mitään.
Äitiydestä en ala paasaamaan.
Miksi rupeaisin, sillä minulla ei ole käytännön kokemusta aiheesta?
Yhtä hyödyllistä olisi, jos menisin opettamaan Ahosen Jannelle mäkihyppyä.
Minä tiedän vain siitä mitä on olla tytär (kohta kahdenkymmenenkolmen vuoden kokemuksella).
Minun äitini tuli äidiksi nuorempana kuin minä olen nyt.
Kun ajattelen itseäni nyt, en uskoisi ikipäivänä olevani valmis äidiksi.
Tuskin minunkaan äitini oli valmis.
Eihän kukaan ensisynnyttäjä voi olla valmis äiti.
Minulla on villi veikkaus, että äitiyteenkin kasvetaa, mutta tämä on vain villi veikkaus ja ei olisi ensimmäinen kerta jos sattuisin olemaan väärässä.
Käsittääkseni kaikki äidit ovat erilaisia ja toteuttavat äitiyttään omalla tavallaan, omista lähtökohdistaan, aivan niin kuin jokainen ihminen on ihminen omilla ehdoillaan… 
"kaikki ovat uniikkeja" -ajatuksella, you know..
Minua ja äitiäni yhdistää muukin kuin välttämätön paha eli veriside (Viivin huumorintajua ymmärtämättömille tiedoksi: lihavoitu sana sisältää sarkastisen ilmaisun. Minun äitini on paras mahdollinen äiti minulle)
Äiti on minun läheisin ystäväni.
Ja tämä ihan oikeasti, eikä vain näin äitienpäivän kunniaksi kauniissa korulauseessa.
Minä olen hyvin itsenäinen ja omapäinen ihminen; olen huono luottamaan toisiin ihmisiin.
Äiti on poikkeustapaus tässä asiassa.
Luotan äitiin kuin siihen totuuteen, että kevään jälkeen tulee kesä.
Luottamuksessani on ainoastaan kaksi porsaanreikää, jotka ovat
1. Seiväshypyn tekniikka ja sen analysoiminen
2. Kuinka paljon Moonaa saa ymmärtää kurittomuudessa ja miten häntä tulisi kouluttaa
Vaikka  näkemyksemme edellä mainituissa asioissa eroavat ajoittain, antaa äiti minun toteuttaa usein itseäni parhaaksi katsomallani tavalla. Siitäkin huolimatta, että tapani poikkeavat äitin mielestä oikeasta tavasta.
Äitini uhraa valtavasti omasta ajastaan minun harrastuksiini, vaikka tottahan ne ovat äitinkin harrastuksia vai voiko joku äiti Ritaa tunteva sanoa, että se ei tykkäis touhuta hevosten kanssa ja urheilun parissa.
Minun äitini ei ole mikään yli-ihminen, kukaan ei ole.
Enkä siksi halua sellaista valheellista taakkaa hänen niskaan asetellakaan (edes näin äitienpäivänä).
Minun äitini on paras tuki ja turva; äitiltä ei koskaan tipu säälipisteistä, sillä se tietää etten tarvitse niitä. Äiti tietää, että sääliminen on toisen alentamista.
Minun äitini ei tarjoa kellukkeita, vaan opettaa uimaan.
Minun äitini ei taluta suoraan rastille, vaan opettaa kuinka karttaa luetaan.
Minun äitini ei anna valmista kakkua, vaan opettaa kuinka leivotaan.
Paitsi viimeinen kohta oli höpöhöpöä; tässä talossa leipoo Viivi ja Viivi on opetellut mestarileipuriksi mummon opissa. Vertaus oli siis kuvainnollinen ;)
Minun äitini on antanut minulle paperit ja värit, jolla maalata elämäni.
Olen saanut rakennuspalikat, joilla olen saanut tehdä mitä ikinä haluan.
Enempää en olisi voinut saada enkä pyytää.
Kiitos äiti, että olet antanut minulle lähtölaukauksen elämään.
Tämä on se kilpailumatka josta nautin täysin siemauksin.
Tiedän, että kyynelkanavasi tulvivat yli äyräiden, mutta ole silti kiltti ja älä kastele näppäimistöä.
HYVÄÄ ÄITIENPÄIVÄÄ PARAS OMA IHANIN ÄITINI sekä kaikki muut omille lapsilleen täydellisimmät ja rakkaimmat äidit!
OLETTE KAIKKI UPEITA!
Rakkaudella, Viivi 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos, jättämäsi jälki ilahduttaa meitä kovasti!